Boom för baltiska möbler

Möbler och träprodukter är fortfarande en av Baltikums starkaste industriberättelser.
Litauen, Lettland och Estland exporterar årligen varor för miljarder euro och har etablerat sig tydligt på de europeiska marknaderna. Men hur stor är boomen egentligen? Låt oss titta närmare på siffrorna för 2024.

Litauen: Regional ledare

Litauen kallas ofta Baltikums exportmästare inom möbler. 2024 låg landets möbelexport på cirka 2,2–2,3 miljarder euro – motsvarande 5–7 % av hela varuexporten.
Tillväxten tappade dock fart: enligt Statistik Litauen minskade exporten med 5 % under första halvåret jämfört med 2023. Ändå förblir Litauen en tung aktör i regionen, placerad i Europas andra skikt av möbelexportörer.
Största marknader: Tyskland (12 %), Sverige (11 %) och Storbritannien (11 %).

Lettland: Trä i centrum

Lettlands exportindustri domineras av trä. 2024 stod trä och träprodukter för omkring 3 miljarder euro – 16 % av den totala exporten, alltså mer än de 2,4 miljarder som ibland nämns.
De största marknaderna:

  • Storbritannien – 22,5 %

  • Sverige – 12,3 %

  • Danmark – 7,3 %

Till skillnad från vad många tror är Tyskland inte största kund. Lettlands framgång bygger på certifierat hållbart skogsbruk, tydlig varumärkesprofilering och leveranser av miljövänliga produkter till nordiska och brittiska kunder.

Estland: Mindre men snabbfotat

Estlands trä- och möbelindustri är mindre än grannarnas, men ändå betydande. 2024 uppgick exporten till cirka 3,1 miljarder euro – 16 % av totalen.
Företagen här är starka i nischer: kontorsmöbler, modulsystem och innovativa arbetskapslar. Ett exempel är Silen, vars ljudisolerade pods exporteras till över 60 länder. Största marknader: Finland, Sverige och Tyskland.

Vad ger Baltikum fördel?

  • Lönekostnader: Löne­nivåerna är fortfarande 30–40 % lägre än i Norden.

  • Skogar: Lettland och Estland är till cirka 50 % skogstäckta, Litauen omkring 33 %.

  • Närhet: De största importmarknaderna – Tyskland, Storbritannien och Skandinavien – finns tvärs över Östersjön.

Utsikter: Långsammare men smartare tillväxt

Boomen har mognat. Med svagare efterfrågan i Västeuropa och starkare euro väntas tillväxten 2025 sjunka till under 2 %. Därför blir specialisering och varumärkesbyggande allt viktigare.
Hållbart trä, modulmöbler och smarta kontorslösningar är de områden där baltiska företag redan skaffat sig försprång. Budskapet är tydligt: även om volymtillväxten bromsar kan Baltikum fortsätta vara ledande inom värdeskapande, hållbar och design­driven möbelindustri.